Enemmistön tyrannia Miten demokratia korjataan

Työvoimapulan ehkäisytoimisto

  • Vääjäämätön lopputulos, jos työttömät voisivat opiskella mitä haluavat ilman viranomaisharkintaa.
    Vääjäämätön lopputulos, jos työttömät voisivat opiskella mitä haluavat ilman viranomaisharkintaa.

Monella tuntuu olevan edelleen se harhakäsitys, että TE-toimistojen tehtävä olisi löytää työttömille työpaikkoja ja yrityksille työntekijöitä. Tämähän ei luonnollisestikaan pidä paikkaansa, mikä toki selviää nopeasti jokaiselle, joka niiden kanssa päätyy tekemisiin. Jos se olisi niiden tehtävä, nehän olisivat onnistuneet siinä todella surkeasti, kun maassa on neljännesmiljoona työtöntä suljettuna työmarkkinoiden ulkopuolelle samaan aikaan, kun yrityksillä on huutava pula tiettyjen alojen osaajista ja osa työntekijöistä kuormittuu ylityötaakan alle. Ehei, TE-toimistot ovat onnistuneet tehtävässään erinomaisesti, se tehtävä vain on uhkaavan työvoimapulan torjuminen. Tämän tehtävän tehokkaasta hoitamisesta työ- ja elinkeinoministeriön virkamiehet antoivat tällä viikolla jälleen mallisuorituksen.

Jos Microsoftin jätti-irtisanomisista täytyisi löytää jotain positiivista, niin se olisi luottamusmies Kalle Kiilin idea, että työttömät voisivat kartuttaa ammattitaitoaan opiskelemalla omaehtoisesti ihan vain omalla ilmoituksella. Tämä on niitä ideoita, jotka vaikuttavat keksimisen jälkeen niin ilmiselviltä, että eniten ihmetyttää se, että miksei kukaan keksinyt tätä aiemmin? Miksi työttömät käytännössä pakotetaan makoilemaan kotona lähettelemässä hyödyttömiä hakemuksia ja odottamassa, josko jostain taikaiskusta ilmestyisi neljännesmiljoona juuri kunkin omaan nykyiseen osaamiseen osuvaa työpaikkaa, kun ajan voisi käyttää hyödyksi kouluttautumalla jollekin uudelle alalle, jolta töitä saattaisi löytyä paremmin? Monelle riittäisi kevyt täydennyskoulutuskin, Microsoftin insinöörien tapauksissa luultavasti tarvitsisi käyttää vain muutama kuukausi tämän hetken hottisteknologioiden opiskeluun ja tehdä niillä pari näyteprojektia GitHub:iin, niin eivätköhän rekryäjät taas alkaisi soittelemaan perään.

Noh, onneksi tänään työ- ja elinkeinoministeriön erityisasiantuntija Ari-Pekka Leminen kertoi hyvän syyn, miksi se ei mitenkään ole mahdollista: "Työmarkkinoiden ja työvoiman saatavuuden kannalta voi tulla pulmia, jos kaikki lähtisivät oman harkintansa mukaan opiskelemaan ja saisivat siihen kohtuullisen toimeentulon."

Todellakin, kun maassa on 264 000 työtöntä, on työvoimapulan uhka selkeästi ihan nurkan takana. Mitä siitäkin tulisi, jos yhtäkkiä tulisi tarve 260 000 työntekijälle, mutta vapaita työttömiä ei löytyisikään, kun kaikki olisivat opiskelemassa? Silloin jouduttaisiin turvautumaan äärimmäisiin keinoihin, kuten tarjoamaan työttömyystukea korkeampaa palkkaa opiskelijoiden houkuttelemiseksi koulun penkiltä takaisin töihin, ja sitä tuskin haluaa kukaan.

Tämän kauhuskenaarion estämiseksi opiskelu työttömyystuella onnistuu vain, jos TE-toimiston virkamies sattuu myöntämään siihen luvan. Kovin helpolla lupa ei irtoa: esimerkiksi se, että koulutus parantaisi työllistymismahdollisuuksia, ei ole vielä läheskään riittävän hyvä syy sallia opiskelua: "Työllistymisen parantaminen ei voi pelkästään olla kriteerinä", kuvailee työ- ja elinkeinoministeriön neuvotteleva virkamies Markku Virtanen.

Kovin yksityiskohtaisia ohjeita kriteereistä ei ole, vaan viime kädessä luvan irtoaminen riippuu yksittäisen virkamiehen harkinnasta. Joskus sama hakija saattaa saada eri virkamiehiltä täysin päinvastaiset päätökset, mikä viittaisi vahvasti Stetson-Harrison-menetelmän käyttöön päätöksenteossa. Ja tokihan TE-toimiston virkailijalla on parempi näkemys kuin esimerkiksi vielä kuukausi sitten alalla työskenneellä ohjelmistosuunnittelijalla, mitä tämän kannattaa tai ei kannata opiskella.

Näin opiskelu on saatu pysymään hyvin kurissa: kesäkuussa työttömyysetuudella opiskeli 27 365 ihmistä, eli hieman yli 10% työttömistä. Näin pystytään pitämään mukava, lähes neljännesmiljoonan työttömän reservi pysymään kotosalla valmiudessa sen varalta, että maahan iskee yllättävä massiivinen työvoiman tarve.

Se, että sen seurauksena osa väestöstä suljetaan pysyvästi työmarkkinoiden ulkopuolelle samaan aikaan, kun yritykset joutuvat haalimaan tiettyjen alojen osaajia ulkomaita myöten (jota sitäkin onneksi pidetään kurissa mm. työvoiman tarveharkinnan ja kuukausikaupalla kestävän työlupabyrokratian avulla) on pieni hinta maksettavaksi työvoimapulan uhan torjumisesta.

Eli missään nimessä ei kannata käydä allekirjoittamassa opiskelun vapauttamista puoltavaa kansalaisaloitetta. (Vaikka siinäkin opiskeluoikeus on onneksi rajattu vähintään 8 vuoden työkokemuksen omaaville ja korkeintaan kaksivuotiseksi, koska mitä siitäkin tulisi, jos kuka tahansa työtön voisi mennä vaikka kolmen vuoden mittaiseen uuteen ammattiin valmistavaan koulutukseen. Mutta tällaisenaankin tämä olisi askel kohti täydellistä anarkiaa.)

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

9Suosittele

9 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (7 kommenttia)

Käyttäjän pii3719 kuva
Pertti Ikonen

Hyvä että teitä uusia voimia riittää kertomaan te-viranomaisten jatkuvasta ja järjestelmällisestä työttömien, jo opintonsa suorittaneiden, jatkokoulutuksen vaikeuttamisesta.

En jaksa enää työttömyydeltäni tämän enempää, mutta hyvä on että Nokialaiset AY-heputkin ovat asiaan saaneet rajapintaa.

Tässä myös keskestelua asiaan muualta :

http://www.taloussanomat.fi/tyo-ja-koulutus/2016/0...

Käyttäjän jln kuva
Jarno Luoma-Nirva

On kasvaneessa työttömyydessä tosiaan se hyvä puoli, että niin kauan kun se oli vain suhteellisen pienen joukon ongelma, oli helppo ajatella, että ovat varmaan ihan omaa syytään päätyneet työttömiksi ja heitä on ihan oikein kyykyttää ja patistella hakemaan töitä, kun itsekin aikoinaan sai työpaikan kun vain lähetteli ahkerasti hakemuksia ja soitteli työnantajille.

Mutta nyt ihmisille alkaa hiljalleen valjeta, että ihan kuka tahansa saattaa joutua työttömäksi ilman omaa syytään. Ei auta vaikka olisi miten hyvä koulutus tai työkokemus tai ahkera työntekijä, maailma muuttuu nykyään niin nopeasti, että koulutuksen ja työkokemuksen arvo saattaa tippua nopeasti nollaan, jos kyseiselle osaamiselle ei enää olekaan kysyntää. Ahkeruuskaan ei paljon auta, kun työmarkkinoilla on satoja tuhansia muitakin, jotka vakuuttavat olevansa vähintään yhtä ahkeria.

Nyt ehkä useammat alkavat lämmetä ajatukselle, että kenties työttömyysturvaa ja työmarkkinoita olisi syytä vähän uudistaa. Ehkä työttömien holhoamisesta ja kyykyttämisestä ja hakemusten lähettelyyn patistamisesta ei olekaan mitään hyötyä. Myöntää, että ehkä työttömät kuitenkin itse tuntevat parhaiten tilanteensa ja miten sitä voisi parantaa, ja antaa heille vapaus opiskella mitä haluavat tai harjoittaa vapaaehtoistyötä, pieniä työkeikkoja tai vaikka pientä yritystoimintaa rankaisematta siitä heti hillittömällä byrokratialla ja/tai tukien katkaisulla.

Käyttäjän roopeluhtala kuva
Roope Luhtala

Työttömät tulisi saada ensisijaisesti töihin, ei opiskelemaan. Kun valtio rankaisee työnteosta korkealla tuloverolla, ja kannustaa opiskelemaan ansiosidonnaisella, moni valitsee opiskelun työnteon sijasta.

Suomessa on muutenkin liian paljon hyväosaisille suunnattuja tukia. Opiskelijoita tulisi kohdella yhdenvertaisesti, eikä antaa jo työelämässä olleille (ja säästöjä keränneille) korkeampaa opintotukea kuin muille.

Käyttäjän jln kuva
Jarno Luoma-Nirva

Kyllä työttömät siirtyvät koulun penkiltä töihin hyvinkin nopeasti, jos sopivia työpaikkoja yhtäkkiä ilmaantuukin kesken opiskelun. Siksi opiskelun estäminen mahdolliseen työvoimapulaan vedoten onkin niin naurettava perustelu.

Siitä toki olen samaa mieltä, että on ihan turhaa pitää erillisiä tukia työttömille ja opiskelijoille, ihan niin kuin henkilön tarpeet jotenkin olennaisesti muuttuisivat, jos työtön ryhtyy opiskelijaksi tai opiskelija valmistuu työttömäksi

Perustulo korjaisi nämäkin ongelmat kertaheitolla.

Käyttäjän perkelix kuva
Martin-Éric Racine

Jos ymmärsin oikein, työvoimatoimiston "logiikkana" on pitää työhakijat puhelinsoiton etäisyydessä aina lähtövalmiina siltä varalta, että työvoimatoimistolle tulisi työnantajilta käsky tuottaa välittömästi työvoimaa. Tämän "logiikan" mukaan jos työhakija on koulutuksessa tai ylipäätään tekemässä mitään muuta kuin päivystää puhelimensa luona mahdollisia työtarjouksia, häntä ei voikaan lähetä töihin.

Kunpa siinä "logiikassa" olisi mitään tolkkua.

Todellisuudessa työhakijan ensisijaisena lakisääteisenä velvollisuutena on aina vastaanottaa työtä. Piste.

Tämä tosiseikka ei muuttuisi juuri miksikään edes siinä päivänä kun työvoimatoimisto päättäisi antaa kaikille työhakijoille vapaat kädet kouluttautumaan uuteen tehtävään, tai maksaa kenelle tahansa työhakijalle kaikki hänen kaipaamia lupakorttia.

Toinen tosiasia on, että vaikka tulisi työnantajalta käsky tuottamaan sama määrä työntekijöitä kuin on työhakijana ilmoittautuneena, se ei tekisi jokaisesta noin vaan sopiva työntekijä, ei edes pikaisen joukkokoulutuksen tuloksena. Toisin sanoen, pitämällä ihmiset passiivisina, ei maagisesti saada kysyntä ja tarjonta kohtamaan juuri millä lailla. Antamalla ihmisten kouluttautua ennakoivasti taas onnistuisi entistä paremmin tuottaa toivottua työvoimaa, etenkin jos työhakija on sen verran fiksu seuraamaan työilmoituksia ja tulkkaamaan työvoiman kysynnän trendejä ja lähtemään kouluttautumaan sen mukaan. Maassa jossa on maailmanlaajuisesti korein koulutettu väestö, tämä onnistunee melko hyvin, jos se vaan annetaan tapahtua.

Käyttäjän jln kuva
Jarno Luoma-Nirva

Samaa mieltä. Tämä oli varmaan ihan OK systeemi joskus silloin, kun käytännössä kaikilla oli työpaikka ja vaikka oma menisikin alta, uuden löysi parissa kuukaudessa, kun vain jaksoi lähettää hakemuksia. Suurimpana ongelmana pidettiin sitä, että mitä jos joku jäisikin kotiin lepäilemään vaikka yrityksillä oli pulaa työvoimasta. Siksi systeemin tarkoitus oli varmistaa, että työtön muisti lähetellä hakemuksia ja pitää huolta toimeentulosta sen parin kuukauden ajan, mitä uuden työpaikan löytäminen yleensä kesti.

Nyt elämme erilaisessa maailmassa, eikä tuo enää toimi. Yhtään työpaikkaa ei synny lisää, vaikka kaikki 260 000 työtöntä eivät muuta tekisi kuin lähettelisivät uusia työhakemuksia päivät pitkät. Monen koulutus ja työkokemus ovat niin vanhentuneita, että heillä ei ole mitään toivoakaan saada enää uutta työpaikkaa, elleivät saa lisäkoulutusta tai kouluttaudu kokonaan uudelle alalle. Ja ei ole kerrassaan mitään järkeä, että TE-toimisto hankaloittaa kouluttamista. Päin vastoin, senhän tulisi nimenomaan kannustaa työttömiä siihen.

Tuo, että vain n. 10% on saanut luvan kouluttautua, on häpeällistä. Parempi tilanne olisi juuri toisinpäin, että 90% työttömistä opiskelee, loput ovat sitten niitä toiveikkaita, jotka uskoivat saavansa kyllä uuden työpaikan kunhan jaksavat lähetellä hakemuksia.

Mutta tuo tuppaa olemaan aina byrokratian ongelma: kun kerran on rakennettu joten kuten toimiva systeemi, sen muuttaminen jälkeenpäin on hyvin vaikeaa, vaikka maailma muuttuisi niin, että ennen toimivasta systeemistä on nykyään enemmän haittaa kuin hyötyä.

Käyttäjän MikaPietil kuva
Mika Pietilä

Työttömyydestä keskusteltaessa tulisi muistaa, että Tilastokeskuksen määrittämä 260 000 työtöntä on valheellinen luku, eli edustaa Lippos-työttömyyttä, joka näyttää paremmalta EU:n suuntaan. Työ- ja elinkeinoministeriön työllisyyskatsaus kesäkuulta kertoo, että työnhakijoita oli viime kuussa 661 300, joista töissä käyviä eli ilmeisesti pätkätyöläisiä oli 171 600. Näistäkin 23 200 oli työllistettyjä, ja työvoimaan kuulumattomia 113 200. Heistä 30 300 oli työllistymistä edistävässä palvelussa, joka tarkoittanee yhdeksän euron päiväpalkalla tehtävää ilmaistyötä. Loput lienevät pitkäaikaistyöttömiä, tai niitä, jotka eivät ole kahteen viikkoon rustanneet työhakemuksia. Koulutuksessa oli 48 900, jotka tosiasiallisesti ovat myös työttömiä. Virallisella työttömän tittelillä oli 366 100, eli reilusti enemmän kuin virallinen propagandakoneisto syöttää.

Aikoinaan Paavo Lipponen meinasi käydä toimittajan kimppuun, kun tämä tivasi häneltä virallisten lukujen ja työministeriön lukujen erotuksesta. Sama bluffi jatkuu edelleen, vain puhujat ovat vaihtuneet.

Toimituksen poiminnat